ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


چگونگی انتقال بیماری از سوسک ها

سوسک ها چگونه ما را بیمار می کنند؟

 

سوسک ها چگونه می توانند شما را بیمار کنند؟

 

سوسک ها با کثیفی و بهداشت ضعیف مرتبط هستند. عادات غذایی و لانه سازی سوسک ها به گونه ای است که می توانند به راحتی طیف وسیعی از میکروارگانیسم های بیماری زا را ازمواد فاسد و آلوده ای که بر روی آن ها حرکت یا از آن ها تغذیه می کنند، بر سطح و درون بدن خود جمع کنند. انتقال بیماری از سوسک ها به خصوص درباره سوسک آلمانی بیشتر اهمیت می یابد. زیرا این آفت رایج، در هر جایی که غذا سرو می شود، از خانه ها و رستوران ها گرفته، تا آشپزخانه های تجاری و بیمارستان ها، به فراوانی یافت می شود.

 

در مشاغل مرتبط با تهیه غذا، وجود سوسک ها نشانه ای از ضعف بهداشت مواد غذایی است. این مشکل می تواند در نتیجه نقض مقررات و استانداردهای بهداشتی مواد غذایی بوجود آمده باشد. سوسک ها می توانند از هر چیز مناسب برای مصرف انسان و همچنین مواد طبیعی دیگری چون مقوا، چرم، مدفوع و حتی ناخن های دست و پای افراد در حال خواب، تغذیه کنند.

 

یافتن سوسک در اطراف خانه حتی به تعداد محدود، می تواند دلیل بر وجود آلودگی شدید سوسک ها در آن خانه باشد. برای اطلاع از روش های خلاص شدن از شر سوسک در محیط زندگی خود و جلوگیری از بازگشت آن ها، با کارشناسان دفع آفت سوسک کاکروچ.آی آر در ارتباط باشید.

 

نحوه انتقال بیماری های ناشی از سوسک ها

 

سوسک ها مانند پشه، کنه و کک نیستند که به طور مستقیم بیماری هایی را از طریق نیش زدن به انسان منتقل کنند، بلکه به طور غیرمستقیم، انسان ها با خوردن غذا یا لمس سطوحی که توسط سوسک ها آلوده شده اند، بیمار می شوند. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی: "سوسک ها یکی از مهمترین آفات موجود در آپارتمان ها، خانه ها، مراکز نگهداری مواد غذایی، بیمارستان ها و مراکز درمانی در سراسر جهان محسوب می شوند".

 

سوسک ها می توانند ناقل بیش از 60 باکتری بیماری زا، قارچ، کپک، کرم انگلی و ویروس باشند، در ادامه برخی از مهمترین بیماری های انتقال یافته از طریق سوسک ها معرفی شده است.

 

سالمونلا، کامپیلوباکتر، لیستریا، اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس، انتروکوک فکالیس، ژیاردیا، شیگلا دیسنتریا

 

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از نمونه های سالمونلا انتقال یافته توسط سوسک ها در برابر داروهای ضد باکتریایی، مقاوم هستند، که این امر کنترل عفونت را بسیار دشوار می کند.

 

ارتباط سوسک و آسم

 

وجود سوسک در یک محیط، می تواند نشانه دهنده بهداشت ضعیف در آن محیط باشد. اولین آلرژی گزارش شده ازسوسک، به سال 1943 برمی گردد. این آلرژی در اثر حرکت سوسک ها بر روی زخم موجود در پوست تعدادی از بیماران ایجاد شده بود. یکی از مهم ترین بیماری هایی که سوسک ها در انسان بوجود می آورند، آسم است. در مدفوع و بدن سوسک ها پروتئین هایی وجود دارد که اگر وارد بدن انسان شوند، می توانند در افراد مستعد، واکنش های آلرژیک شدید ایجاد کنند.

 

چگونگی ایجاد آسم توسط سوسک ها

 

ممکن است این سوال پیش بیاید که آلرژن های سوسک چگونه می توانند وارد بدن انسان شوند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است، از راه تنفس. ذرات ریز مدفوع خشک شده و قسمت های تجزیه شده بدن سوسک ها، که به صورت گرد و غبار در اطراف پراکنده است، بوسیله جریان هوا وارد مجاری تنفسی انسان ها می شود. بسیاری از مطالعات انجام شده در سراسر جهان، ثابت کرده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلرژن های سوسک، می تواند ساکنین خانه را در معرض ابتلاء به آسم و آلرژی قرار دهد.

 

 

امروزه وجود سوسک در خانه ها، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که سلامت جامعه را تهدید می کند. طبق آمارهای منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی 78 تا 98 درصد خانه ها در مناطق شهری با مشکل تهاجم سوسک روبرو هستند. مطالعه انجام شده برای یافتن دلایل شیوع گسترده آسم در میان کودکان در سال های اخیر، نتایج عجیبی داشته است. در آمریكا، 60 تا 80 درصد كودكان شهری مبتلا به آسم، در معرض آلرژن سوسک بوده اند. این عدد در لهستان، حدود 25 درصد و در تایوان 58 درصد می باشد.

 

نتایج مطالعه دیگری که در زمینه کشف ارتباط سوسک و آلرژی در چین انجام شده نشان می دهد، بین 11 تا 98 درصد از نمونه های گرد و غبار جمع آوری شده از 9 شهر مختلف، حاوی آلرژن سوسک بوده اند.

 

سوسک ها چگونه می توانند سبب شیوع و انتقال بیماری ها شوند؟

 

سوسک ها مخازن حمل میکرو ارگانیسم هایی هستند که سبب بیماری می شوند. این آفات به صورت مستقیم بیماری زا نیستند، سوسک ها از طریق شیوه های دیگر و به شکل غیر مستقیم باعث گسترش بیماری ها میشوند. راه هایی که سوسکها از طریق آن بیماریها را منتقل می کنند عمدتاً دو دسته اند. دسته اول انتقال میکروب ها از طریق ترشحات خارج شده از بدن و دسته دوم، انتقال میکروب های موجود در سطح بدن سوسک است. در کل راه های انتقال میکروب و بیماری از طریق سوسک ها، عبارتند از:

مدفوع سوسک

 

بزاق و استفراغ سوسک

 

تماس فیزیکی مستقیم با غذا و سطوح مختلف

 

مدفوع سوسک

 

به دلیل عادات غذایی غیر بهداشتی، سوسک ها می توانند پاتوژن های مضر را از طریق مدفوع خود انتقال دهند.  وقتی که سوسک چیزهای آلوده ای مانند گوشت مرغ خام یا مدفوع حیوانات غذا را می خورد، میکروارگانیسم های موجود در این مواد، وارد سیستم گوارش سوسک می شوند. ممکن است میکروب ها در دستگاه گوارش سوسک، خفته بمانند یا شروع به تکثیر کنند. سپس بخشی از این عوامل بیماری زا، از طریق مدفوع سوسک دفع می شود و در صورت تماس با سطوح و مواد غذایی، آن ها را آلوده می کنند.

 

بزاق و استفراغ سوسک

 

بزاق و استفراغ سوسک ها نیز عامل انتقال میکروارگانیسم ها هستند. سوسک ها گاهی اوقات قبل از خوردن غذا، بزاق خود را بر روی آن می ریزند. همچنین سوسک ها به طور دوره ای محتویات معده خود را تخلیه می کنند. هر دو این موارد میکروب های را که سوسک از خوردن مواد غذایی آلوده در بدن خود جمع کرده، انتشار می دهد.

 

تماس مستقیم

 

سوسک ها را می توان در بسیاری از محیط های کثیف و آلوده یافت. در چنین محیط هایی منابع  غذایی، سرپناه و محیطی مناسب برای بقاء سوسک ها فراهم است. از جمله این مکان های آلوده می توان به فاضلاب، چاه دستشویی، زیرآب و سطل زباله اشاره کرد که در آنجا سوسک ها با طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در تماس قرار می گیرند. این میکرو اورگانیسم ها از به بدن سوسک متصل شده و به همراه سوسک به این طرف و آن طرف برده می شوند.

 

به عنوان مثال، پاهای سوسک با داشتن زوائد حساس به لمس، مساحت بسیار بزرگی برای اتصال عوامل بیماری زا فراهم می کند. به همین دلیل هر چیزی که سوسک لمس کند یا حتی از کنارش عبور کند، آلوده می شود.

 

 

چگونه از سوسک ها بیماری می گیریم؟

 

شما می توانید از طرق مختلف از سوسک بیماری بگیرید. با این حال، در بیشتر موارد، بیماری های سوسک از راه خوردن مواد غذایی یا تماس با وسایلی که توسط سوسک آلوده شده، بروز می کند.

 

 

یک- تماس نزدیک با سوسک ها

 

شایع ترین شکل انتقال بیماری از سوسک ها، خوردن یا نوشیدن هر چیزی است که سوسک آن را آلوده کرده است. این امر می تواند از طریق مصرف غذا یا نوشیدنی رخ دهد که سوسک مستقیماً با آن در تماس بوده؛ یا با خوردن یا نوشیدن غذایی که با وسایل آشپزی آلوده به سوسک مانند کارد و چنگال یا تماس با سطوح آلوده، آماده شده، اتفاق بیفتد.

 

دو- استنشاق هوای آلوده

 

اگر هوای محیطی به گرد و غبار حاوی ذرات مدفوع سوسک، بزاق خشک شده، استفراغ یا پوست ریخته شده آن ها آلوده باشد و این هوا توسط فرد مبتلا به آسم استنشاق شود، آلرژن ها می توانند سبب حمله آسم در این شخص شوند.

 

سه- لمس وسایل آلوده

 

لمس وسایل آلوده به میکروارگانیسم های سوسک ها نیز می تواند سبب انتقال بیماری شود. اگر بعد از تماس با یک ماده آلوده، چشم ها، بینی، دهان یا یک زخم باز را لمس کنید، پاتوژن وارد بدن شده و باعث عفونت و بیماری می شوند.

 

نحوه جلوگیری از شیوع بیماری توسط سوسک ها

 

موثرترین روش جلوگیری از شیوع سوسک در منزل یا محل کار، رعایت بهداشت عمومی و تمیزکاری مداوم است. همچنین برای از بین بردن سوسک ها، باید هر نوع منبع غذایی حتی ذرات ریزی که آن ها را به سمت خود جذب کرده و احتمال ورود این حشرات را به داخل افزایش می دهد، از بین ببرید.

 

مراحل جلوگیری از شیوع بیماری از طریق سوسک ها شامل موارد زیر است:

 

از بین بردن منابع غذایی سوسک ها، نظافت کامل محل نگهداری، تهیه و پخت مواد غذایی، تعمیر و نگهداری ساختمان به منظور از بین بردن ترک و شکاف هایی که سوسک ها از طریق آن می توانند وارد محیط زندگی شوند، رعایت اقدامات و نکات بهداشتی مناسب، به منظور جلوگیری از آلودگی سوسک در وسایل و سطوح مختلف.

 

در نهایت باید گفت که در صورت روبرو شدن با سوسک های مزاحم، آن ها را با استفاده از محصولات سوسک کش بی همتای کاکروچ ریشه کن کنید قبل از آنکه سوسک ها شما را بیمار کنند.

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: