ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


آسم و آلرژی ناشی از سوسک

بسیاری از مردم با شنیدن نام سوسک، این حشرات خانگی آلوده، مو به تنشان سیخ می شود و همه می دانند که خلاص شدن از شر هجوم سوسک ها در خانه چقدر می تواند سخت باشد. اغلب مردم فکر می کنند که آلرژی و آسم شان ناشی از گرده گیاهان گلدار و یا چمن است یا اینکه آلرژی شان نسبت به بادام زمینی یا برخی از غذاهای دریایی است اما اینطور نیست. در واقع میتوان گفت احتمال ابتلا به آلرژی ناشی از سوسک بیشتر از سایر موارد گفته شده است.

 

آیا سوسک ها منجر به آلرژی می شوند؟

 

برای بعضی افراد، وجود سوسک ها یک دلیل مهم برای مبتلا شدن به آسم است. برای همه ما مهم است که ارتباط بین سوسک ها که آفاتی رایج در میان ما هستند و بیماری های ناشی از وجود آن ها را بدانیم.

 

آسم در کودکان و ارتباط آن با سوسک

 

طبق بررسی های انجام شده، آسم یکی از مشکل ساز ترین بیماری ها در میان کودکان است. طبق آمارهای جهانی، دلیل یک سوم از بستری های کودکان زیر 15 سال در بیمارستان ها آسم است. شاید هیچ وقت فکرش را هم نکنید که سوسک ها نیز می توانند منجر به آسم و آلرژی شوند. در واقع چندین دلیل برای مبتلا شدن کودکان به آسم وجود دارد و یک دلیل مهم آن سوسک ها هستند، زیرا آن ها در هر جایی پیدا می شوند و گسترش می یابند.

 

آیا گونه خاصی از سوسک ها منجر به آسم میشوند؟

 

سوسک یکی از قدیمی ترین و سر سخت ترین آفات دنیاست. نوع تغذیه و محل زندگی بسیاری از سوسک ها به هم شباهت دارد. بنابراین سوسک هایی که به خانه ها هجوم می آورند می توانند عامل آسم و آلرژی در انسان به ویژه کودکان شوند. در بین سوسک ها، سوسک آلمانی شایع ترین گونه در دنیا محسوب می شود. یک سوسک ماده آلمانی می تواند در یک سال، بیش از سی هزار سوسک دیگر تکثیر کند. سوسک های آمریکایی و شرقی نیز در بسیاری از محیط های مستعد نظیر فاضلاب ها و باغچه ها یافت می شوند.

 

دلایل مهم ابتلا به آسم از طریق سوسک

 

سوسک ها در حقیقت یک دلیل مهم برای ابتلاء به آسم محسوب می شوند. بدن بعضی از افراد زمانی که متولد می شوند مستعد واکنش به عوامل آلرژی زا است و در برخی دیگر از افراد به نظر می رسد که این حساسیت به مرور زمان و با رشد آن ها فعال می شود.

 

اغلب بیمارهایی که از انواع آلرژی رنج می برند در شهر ساکن هستند. دلیل عمده آلرژی در آن ها، آلرژی شان به سبب وجود سوسک ها است و همچنین بدترین نوع آسم ها در کودکانی پیدا می شود که مستعد آلرژی به سوسک ها هستند و یا در محیط اطرافشان سوسک های زیادی تجمع یافته اند. کودکانی که به سوسک ها حساسیتی نداشته باشند، اغلب به آسم هم مبتلا نمی شوند اما سایر کودکان که خود از بدو تولد، آلرژی داشته اند، مستعد ابتلا به آسم شدید نیز خواهند بود.

 

ترکیب دو موقعیت مستعد آلرژی بودن و زندگی در محیطی که در معرض آلرژی باشند کودکان را در موقعیتی خطرناک قرار می دهد که مبتلا به آسم شوند. برای افرادی که در شهر زندگی می کنند آلرژی نسبت به سوسک و در معرض سوسک قرار گرفتن احتمال ابتلا به آسم شدید را محتمل تر می کند.

 

سوسک ها چگونه آلرژی ایجاد می کنند؟

 

وجود سوسک ها در هر مکانی به معنای وجود فضولات و بزاق سوسک و حتی سوسک های مرده است. فضولات سوسک و بزاق آن ها یا بخشی از بدنشان می تواند منجر به ایجاد آلرژی و نهایتاً آسم شود. زیرا بدن آن ها حاوی پروتئین های ویژه ای است که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند و یا حتی بیماران مبتلا آسم را تحریک کند.

 

 

در صد سال گذشته آلرژی به سوسک ها در مناطق شهری، در جهان متداول شده و تخمین زده می شود که بین 23 تا 60 درصد مردم مناطق شهری تحت تاثیر عوارض ناشی از وجود سوسک ها، که آسم، حساسیت و آلرژی است، قرر گرفته اند. این آمار عجیب را در شرایط واقعی بررسی کنید تا مشکلات ناشی از سوسک را بیشتر متوجه شوید مثلاً یک شهر با جمعیت 5 میلیون نفر را در نظر بگیرید بین یک تا سه میلیون نفر از جمعیت این شهر در معرض آسم و آلرژی ناشی از سوسک ها قرار دارند.

 

تاثیر رفتارهای سوسک در ایجاد بیماری

 

سوسک ها حامل بیماری های زیادی هستند و در صورت دسترسی به آب، غذا و محیط تاریک، جمعیت شان به سرعت افزایش پیدا می کند. سوسک ها در هنگام دویدن و راه رفتن در یک محیط وسیع هر چیزی را می چشند، سوسک هر چیزی که فاسد باشد را می خورند. آن ها به پس مانده های غذاها، زباله و مدفوع جذب می شوند و از مقدار زیاد آن ها در محیط زندگی شان استقبال می کنند.

 

مواد آلرژی زا، آلودگی هایی هستند که در گوشه و کنار خانه وجود دارند. حتی اگر خانه شما تمیز باشد و آلودگی زیادی نداشته باشد می تواند از گرد و غبار های پخش شده در هوا نشأت بگیرد مثل هنگامی که وسیله ای را جابجا می کنید یا کودکان شما در حال بازی هستند.

 

تشخیص آلرژی به سوسک

 

اگر شخصی احتمال می دهد که آسم و آلرژی او ناشی از سوسک ها است تعیین حتمی بودن آن فقط از طریق آزمایش امکان پذیر است. پزشک با خراش قسمتی از پوست و قرار دادن عصاره سوسک روی آن، این آزمایش را انجام می دهد.. اگر بعد از 15 دقیقه محل خراش قرمز شد و یا در صورت داشتن خارش و تورم، می توان مطمئن شد که آلرژی آن فرد ناشی از وجود سوسک ها است.4

 

مدیریت و درمان

 

با توجه به واکنش بدن تان نسبت به آزمایش، متخصص ممکن است شما را به مصرف دارو توصیه کند یا نسخه ای بدهد که درمان شما را کوتاه کند تا بدنتان کمتر تحت تاثیر آلرژی قرار بگیرد. در صورت تأیید آسم و یا آلرژی ناشی از سوسک، می توان روش هایی را برای کاهش حملات آسمی در این افراد انجام داد قبل از اینکه مجبور به بستری در بیمارستان شوند.

 

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد با آگاهی از نوع آلرژی و از بین بردن دلایل به وجود آمدن آن می توان تعداد بیمارانی که از این مشکل رنج می برند را تا 80 درصد کاهش داد. اولین قدم در کاهش عوامل آسم و آلرژی ناشی از سوسک، از بین بردن جمعیت سوسک ها در خانه و محیط زندگی و یا کار است.

 

اقدامات لازم برای پیشگیری از هجوم سوسک ها به خانه

 

تمیز نگه داشتن آشپزخانه

 

یکی از مهم ترین مکان ها برای سوسک ها که دسترسی آن ها به مواد غذایی و آب را تسهیل می کند آشپزخانه است. پس اولین اقدامات شما برای پاکسازی سوسک ها، از آشپزخانه شروع می شود. سوسک ها به راحتی می توانند خود را لای کاغدها، بسته ها و جعبه ها پنهان کنند. پس باید جعبه ها و کیسه های حاوی مواد غذایی را که به خانه می آورید یا به محیط کار می برید به خوبی بررسی کنید.

 

تمیز نگه داشتن نواحی مستعد حرکت سوسک ها و رها نکردن باقی مانده غذاها در هر جایی از خانه، نیز می تواند اقدامی موثر باشد. اجازه ندهید که در شب باقی مانده غذاها بیرون بماند و در جاهای در دسترس باشد، هر غذای دورریختنی را در سطل زباله و بیرون از خانه بگذارید. اگر فرصت شستن ظرف ها را در همان موقع نداشتید بهتر است ظرف ها را در سینک ظرفشویی بگذارید و روی آن ها را با مایع ظرفشویی و آب به خوبی بپوشانید.

 

محدود کردن دسترسی سوسک ها به مواد غذایی

 

شستن مرتب دستشویی و حمام و یا جاروکردن نواحی که ممکن است سوسک ها به آن دسترسی داشته باشند و یا به آنجا بچسبند از دیگر اقدامات پیشگیرانه است. مهر و موم کردن شکاف ها و مکان های باز اطراف و کناره های کابینت ها، غیر قابل دسترس کردن آب و غذا برای آن ها، ذخیره کردن غذاها در ظروف درب دار، رها نکردن غذاها در ظروف و سطل آشغال هایی که درب ندارند از دیگر اقدامات است.

 

تخلیه به موقع زباله ها و تعمیر نشتی ها

 

از سطل زباله هایی استفاده کنید که درپوش داشته باشند، مکان سطل آشغال را در زیر سینک ظرفشویی قرار دهید و داخل آن کیسه های نایلونی قرار دهید. نشتی لوله ها را تعمیر کنید. قسمت هایی که رطوبت و آب در آنجا جمع می شود را با پارچه خشک کنید و یا اینکه کاملاً آن را تعمیر کنید تا دیگر در آن نقطه تجمع آب نداشته باشید. سوسک ها آفاتی هستند که شب ها در آشپزخانه شما، روی کف و در سقف راه رفته و می توانند به سرعت و بدون هیچ صدایی عوامل آلرژی را در همه جا پخش کنند.

 

سوسک ها به راحتی می توانند با فضولات، بزاق دهان و حتی پوست بدنشان ایجاد آلرژی و آسم کنند. این عوامل آلرژی زا، شبیه مایت یا هیره های موجود در خاک عمل می کنند آن ها زمانی تأثیرگذارند که در هوا پراکنده می شوند. در یک نشریه بین المللی در مورد آفات آمده است که 63 درصد خانه ها دارای عوامل آلرژی زای ناشی از وجود سوسک است، در نواحی شهرنشین بین 78 تا 98 درصد خانه ها مستعد آلرژی هستند.

 

 

نشانه های آلرژی ناشی از سوسک

 

عموما نشانه های آلرژی به سوسک ها شامل موارد زیر است.

 

سرفه، گرفتگی بینی، خارش پوست، نفس کشیدن با خس خس، عفونت گوش، عفونت سینوس ها

 

در بسیاری از موارد، آلرژی های ناشی از سوسک با نشانه های مزمن زیادی مشاهده می شوند که از آلرژی های فصلی ماندگارتر هستند. البته بهترین راه برای درمان و جلوگیری از مبتلا شدن به آلرژی این است که حضور این حشرات موذی را از زندگیتان دفع کنید.

 

اگر شما متوجه آلرژی نسبت به سوسک در خانه و یا محل کارتان شدید هر تلاشی را برای کاهش آن به کار ببندید. اگرچه ما هنوز نمی توانیم مستعد بودنمان به آلرژی را تغییر دهیم اما می توانیم از خودمان و تنفس مان در مکان هایی که در معرض آلرژی ناشی از سوسک است محافظت کنیم و می توانیم محل کار و خانه را به نحوی مدیریت کنیم که در معرض آلرژی نباشیم. استفاده از سموم قوی و تخصصی برای دفع سوسک ها به شما کمک شایانی خواهد نمود.

 

نباید فراموش کنیم که سوسک‌ها نه تنها منبع ناخوشایند و آزاردهنده در محیط‌های زندگی ما هستند بلکه می‌توانند منجر به آلرژی‌ها نیز شوند.

سوسک‌ها و دیگر حشرات می‌توانند الزامات هوایی مختلف را به دام بیاندازند، از جمله ذرات آلرژن‌زایی مانند مواد آلرژی‌زای حشرات، قارچ‌ها و مواد دیگر. برای افراد مبتلا به آسم، این مواد آلرژن‌زایی می‌توانند عوارض مختلفی از جمله تنگی نفس، سرفه، خلط زیاد، و التهاب را افزایش دهند.

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: