ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


بیماری های ناشی از سوسک

بررسی بیماری های ناشی از سوسک

چگونه از خود در برابر بیماری های ناشی از سوسک محافظت کنیم؟

 

تنها تعداد کمی از هزاران گونه شناسایی شده سوسک ها، نقش مهمی در انتقال بیماری به انسان ها ایفا می‌کنند و همین گونه ها هستند که توانسته اند خود را به خوبی با زندگی ما انسان ها عجین کنند.بیماری های ناشی از سوسک ابعاد گسترده ای دارند که فقط با از بین بردن آنها در خانه می توان خود را از شر آنها محافظت کنید.

 

مهم ترین گونه های سوسک عبارتند از: سوسک آمریکایی، سوسک آلمانی، سوسک شرقی یا آسیایی، سوسک قهوه ای نواری و سوسک برگخوار صنوبر. همچنین سوسک بومی نیوزیلند که حدود ۱۶ گونه دارد و معمولا در بیرون از محیط زندگی انسان ها، زندگی می کنند و هیچ گونه نگرانی بهداشتی برای عموم ایجاد نمی کنند. اگرچه سوسک ها معمولاً با شیوع بیماری های شایع در ارتباط نیستند، اما حضورشان نشانه ای از به کار گیری روش های بهداشتی ضعیف است.

 

گسترش انواع بیماری های ناشی از سوسک از طریق غذا

 

شواهدی قوی برای ارتباط بین سوسک ها و بیماری های منتقل شده از غذای آلوده به سوسک وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که سوسک ها، حاملان مستقیم این بیماری ها نیستند، بلکه در گسترش برخی بیماری ها نقش دارند. سوسک ها به گسترش باکتری هایی که باعث بیماری های ناشی از مواد غذایی می شوند و به آلودگی محصولات غذایی کمک می کنند، معروف هستند.

 

سوسک ها حامل باکتری های خطرناکی روی بدنشان هستند که می توانند منجر به بروز بیماری های جدی در انسان ها شود. هم چنین آن ها می توانند علائم آلرژی و آسم را در افراد دارای حساسیت تشدید کنند. سوسک ها یک نگرانی بهداشتی جدی برای انسان ها محسوب می شوند. زیرا ممکن است هنگام خوردن غذا در انتقال برخی از کرم ها و بیماری ها به حیوانات دیگر نقش مهمی داشته باشند.

 

آیا بیماری ها از طریق گزش سوسک نیز منتقل می شوند؟

 

اگر چه سوسک ها می توانند گاز بگیرند، اما بیشتر بیماری های ناشی از سوسک ها از طریق تماس منتقل می شوند زیرا بدن آن ها آلوده به باکتری های مختلف است و باکتری ها از بدن آن ها به سطوح دیگر و غذاها منتقل می شوند. این باکتری ها ممکن است منجر به ایجاد عفونت در زخم، مسمومیت غذایی، ناراحتی معده و دردهای شکمی شود در میان باکتری های سوسک، شناخته شده ترین باکتری منتقل شده توسط سوسک ها سالمونلا می باشد.

 

 

سالمونلا، مهمترین و شایع ترین باکتری در سوسک‌ ها

 

سالمونلا در هر سال منجر به مرگ حدود یک میلیون بیمار می‌شود این بیماری یکی از دلایل اصلی بیماری های ناشی از غذای آلوده در سراسر جهان است و یکی از ۴ عامل اصلی بیماری های اسهالی است. ‌سالمونلا‌ می‌تواند کل زنجیره غذایی نظیر تغذیه دام ها و تولید محصولات اولیه را آلوده کند. علائم عفونت سالمونلا معمولا پس از عفونت به شکل تب، تهوع، اسهال و استفراغ به مدت ۱۲ تا ۷۲ ساعت به نظر می رسد معمولاً، بیماری بین ۴ تا ۷ روز طول می‌کشد و بیشتر مردم بدون معالجه درمان می شوند.

 

بیماری های دیگری که از وجود سوسک ها نشأت می گیرند نظیر حصبه، اسهال خونی، فلج اطفال و التهاب ریه بوده که ابتلاء به آن ها، برای همه انسان ها خطرناک می باشند.

 

بررسی رفتارشناسی سوسکها و اثر آن بر انتقال بیماری‌

 

رفتار ها، ویژگی ها و ساختار بدن سوسک ها، آن ها را قادر می سازد تا به طور طبیعی عوامل بیماری زا را منتقل کنند. سوسک ها همه چیز خوار هستند و به راحتی بین منابع غذایی شان مثل مدفوع و غذای تازه که برای مصرف انسان در نظر گرفته می شوند، حرکت می کنند و از آن تغذیه می کنند. به این صورت، انسان ها از طریق سطوح آلوده و محصولات غذایی، در معرض عوامل بیماری زای بالقوه خطرناک قرار می گیرند. آن ها همچنین هنگام تغذیه به یک منبع غذایی اکتفا نمی کنند بلکه از غذاهای متنوع تغذیه می کنند و به همین راحتی هر آنچه که در دسترسشان قرار دارد به انواع باکتری های مضر و خطرناک آلوده می شود.

 

در ادامه مقاله به تشریح بیماری های ناشی از سوسک که می توانند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشند می پردازیم.

 

انواع بیماری های ناشی از سوسک

 

 

حصبه

 

تب حصبه یک بیماری تهدید کننده زندگی است که توسط باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود. این بیماری هنوز در کشورهای در حال توسعه بسیار رایج است و در هر سال حدود 21 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. راحت‌ترین راه برای جلوگیری از حصبه عبارت است از واکسینه شدن و جلوگیری از خوردن غذا و نوشیدنی های آلوده.

 

علائم حصبه

 

افراد مبتلا به تب حصبه معمولاً دارای تب پایدار به میزان ۳۹ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد هستند. آن ها هم چنین ممکن است احساس ضعف کنند، یا درد معده و سردرد داشته باشند. همچنین این بیماران از دست دادن اشتها را نیز تجربه می کنند. در برخی موارد، بیماران دارای جوش هایی در صورت، به صورت لکه هایی با سطح صاف و به رنگ قرمز هستند.

 

تنها راه دانستن این که آیا شما مبتلا به حصبه یا تب حصبه هستید انجام آزمایش است. با بررسی نشانه های آن نمی توان با قطعیت در مورد بروز این بیماری اظهار نظر کرد. آزمایش تشخیص حصبه با بررسی نمونه مدفوع یا خون انجام می گیرد تا وجود باکتری سالمونلا در آن تشخیص داده شود. حتی اگر به نظر می رسد که علائم بیماری در شما از بین رفته است، ممکن است هنوز ناقل باکتری سالمونلا باشید و اگر اینطور باشد، شما ممکن است دوباره این علائم را تجربه کنید و همچنین شما می‌توانید این بیماری را به افراد دیگر نیز منتقل کنید.

 

سوسک‌ها به طور عمومی به عنوان حشرات ناخوشایند و مزاحم شناخته می‌شوند، اما معمولاً به عنوان عامل اصلی بیماری ها معرفی نمی‌شوند. سوسک‌ها به طور مستقیم به انسان‌ها بیماری منتقل نمی‌کنند، اما ممکن است به عنوان وسیله‌های نقلیه برای میکروب‌ها و باکتری‌ها به نظر بیایند.

برخی نقاط مرتبط با سوسک‌ها و بیماری‌ها:

  1. انتقال میکروب‌ها: سوسک‌ها ممکن است به خاطر حضور در مکان‌های آلاینده و فضاهای آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها، به عنوان وسایل نقلیه، نقشی در انتقال میکروب‌ها داشته باشند. این امکان وجود دارد، اما عمدتاً مسئولیت آلاینده‌ها و شرایط محیطی با سوسک ها نیست.

  2. آلرژی: مواد پوشاننده و گرو غبار موجود بر روی بدن سوسک‌ها ممکن است آلرژی زا و سرآغار برخی از علائم و حساسیت‌ها باشند 

 

در حقیقت اگر در شغلی فعالیت می کنید که در تهیه غذای کودکان نقش دارید و یا مراقبت از کودکان خردسال را انجام می دهید، از نظر قانونی از بازگشت به کار منع می‌شوید تا زمانی که یک پزشک متخصص تشخیص دهد که دیگر حامل باکتری های حصبه نیستید.

 

آمیبیازیس

 

آمیبیازیس یا اسهال خونی آمیبی، یک بیماری است که از طریق انگل انتاموبا هیستولیکا منتقل می شود. این بیماری می تواند هر فردی را به بیماری اسهال خونی آمیبی مبتلا کند، گرچه این بیماری در افرادی که در مناطق استوایی با شرایط بهداشتی ضعیف زندگی می‌کنند، شیوع بیشتری دارد. عفونت هیستولیکا هنگامی اتفاق می افتد که شخصی از مواد غذایی آلوده به انگل هیستولیکا، تغذیه کرده یا دست های فرد، آلوده به کیست های این انگل باشد.

 

 

علائم آمیبیازیس

 

فقط حدود 10 تا 20 درصد افرادی که به هیستولیکا آلوده شده اند از این عفونت بیمار می شوند. علائم این بیماری معمولاً طی 2 تا 4 هفته بروز می کند. علائم اغلب کاملاً خفیف است و می تواند شامل اسهال، درد شکمی و معده باشد. اسهال خونی نیز نوع شدید ابتلا به آمیبیازیس است که با درد شدید معده، خون در اسهال و همچنین تب بالا همراه می شود. در موارد کمی این انگل به قسمت های دیگر بدن مانند ریه ها یا مغز نیز سرایت می کند، اما همانطور که اشاره شد این موارد به ندرت اتفاق می افتد.

 

تشخیص آمیبیازیس بسیار دشوار است و آزمایش خون می تواند راهگشای تشخیص دقیق این بیماری باشد. اما فقط در صورتی توصیه می شود که پزشک شما فکر کند عفونت شما ممکن است در خارج از روده و در شکم به برخی دیگر از اعضای بدن مانند کبد گسترش پیدا کرده است. با این حال، این آزمایش خون ممکن است در تشخیص بیماری فعلی شما مفید نباشد زیرا اگر در گذشته مبتلا به آمیبیازیس شده باشید، حتی اگر اکنون دیگر آلوده نباشید، جواب آزمایش شما مثبت است.

 

شیگلوز

 

اسهال خونی باسیلی یا شیگلوز، از بیماری های باکتریایی روده است. شیگلوز یک بیماری عفونی است که توسط گروهی از باکتری ها به نام شیگلا ایجاد می شود.

 

علائم شیگلوز

 

بیشتر کسانی که به شیگلوز مبتلا هستند، اسهال، تب و گرفتگی عضلات شکم را بعد از یک یا دو روز قرار گرفتن در معرض باکتری ها تجربه می کنند. اسهال ناشی از این باکتری اغلب خونی است. شیگلوز معمولاً طی 5 تا 7 روز برطرف می شود. عفونت شدید، تب بالا و تشنج در کودکان کمتر از 2 سال، همراه باشد. بعضی از افراد آلوده ممکن است به هیچ وجه علائمی نداشته باشند اما ممکن است باکتری شیگلا را به دیگران منتقل کنند.

 

هنگامی که شخصی دچار شیگلوز شد، احتمالاً حداقل برای چند سال دیگر به آن نوع خاص مبتلا نخواهد شد. با این حال، آن ها هنوز هم می توانند به انواع دیگر شیگلا آلوده شوند. باکتری شیگلا از یک فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می شود. شیگلا هنگام بیمار بودن در مدفوع افراد آلوده وجود دارد و بعد از آن تا یک یا دو هفته ادامه دارد. بیشتر عفونت های شیگلا نتیجه باکتری هایی است که از مدفوع یا انگشتان آلوده یک فرد به شخص دیگر منتقل می شود.

 

درمان شیگلوز

 

درمان مناسب با آنتی بیوتیک، باکتری شیگلا را از بین می برد و ممکن است بیماری را تا چند روز کوتاه کند. اما برخی باکتری های شیگلا در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند. ابتلا به بیماری زمانی که بهداشت عمومی و عادت های شستشوی دست، ناکافی باشد اتفاق می افتد. شیوع این بیماری در کودکانی که آموزش بهداشتی ندارند بیشتر است و اعضای خانواده و همبازی های این کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.

 

عفونت شیگلا ممکن است حاصل خوردن غذای آلوده باشد. غذای آلوده ای که معمولاً به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی آلوده شده است. کسانی که فراموش می کنند دست خود را، با استاندارهای لازم، بشویند یا در مزرعه ای که در آن برای آبیاری از فاضلاب استفاده می شود به همین ترتیب محصولات تولید شده در مزارع آلوده می شوند.

 

برای پیشگیری از شیگلوز، دستهای خود را بشویید

 

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای جلوگیری از شیگلوز وجود ندارد با این حال، گسترش شیگلا از یک فرد آلوده به افراد دیگر می تواند با شستن مکرر و دقیق دست با صابون متوقف شود. اقدامات احتیاطی اساسی، ایمنی مواد غذایی و ضد عفونی آب آشامیدنی مانع از شیگلوز در مواد غذایی و آب می شود و افراد مبتلا به شیگلوز تا زمانی که حامل باکتری شیگلا هستند نباید برای دیگران مواد غذایی یا نوشیدنی هایی را تهیه کنند یا اینکه حداقل به مدت دو روز به هیچ عنوان اسهال نداشته باشند.

 

یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری و عدم توسعه این بیماری ارتقاء بهداشت در سطح جامعه است که باید با آموزش های مکرر در مناطق توسعه نیافته با جدیت پیگیری شود.

 

فلج اطفال

 

فلج اطفال یک بیماری عفونی است که در اثر ویروسی که در گلو و همچنین مجاری روده زندگی می کند ایجاد می شود. این بیماری اغلب از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده پخش می شود و ممکن است از طریق ترشحات دهان و بینی نیز گسترش یابد. در صورتی که ویروس به بافت های لنفاوی حمله کند و وارد جریان خون شود می تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد سازد. تکثیر ویروس فلج در نورون های حرکتی قدامی مغز و ساقه مغز باعث از بین رفتن سلول های آن قسمت می شود.

 

 

علائم فلج اطفال

 

تقریباً 95 درصد از افراد آلوده به فلج اطفال هیچ علائمی نخواهند داشت. در حدود 4 تا 8 درصد از مبتلایان دارای علائم خفیفی مانند تب، خستگی، حالت تهوع، سردرد و علائمی شبیه به آنفولانزا، سفتی در گردن و کمر و درد در سایر اندام ها دارند که اغلب به طور کامل برطرف می شود. کمتر از یک درصد از موارد فلج اطفال، منجر به فلج دائم اندام ها به ویژه در پاها می شود. از میان کسانی که فلج شده اند فقط 5 تا 10 درصد از این افراد وقتی ویروس به ماهیچه های تنفسی آسیب وارد می کند، می میرند. میزان مرگ در افراد مبتلا با افزایش سن بیشتر می شود.

 

همانطور که گفته شد کمتر از یک درصد از کل عفونت های فلج اطفال منجر به فلج می شود علائم فلج معمولاً 1 تا 10 روز پس از علائم اولیه و مقدماتی شروع می شود و به مدت 2 تا 3 روز پیشرفت می کند.

 

شاید فکرش را هم نمی کردید که وجود سوسک در خانه می تواند منجر به ابتلاء به این بیماری های خطرناک شود. پس در اولین فرصت محیط زندگی خود را بررسی کرده و سپس تمام اقدامات لازم را برای ریشه کن کردن سوسک ها، از محیط زندگی تان انجام دهید. استفاده از سموم قوی و تخصصی برای دفع سوسک در تمام نقاط مشکوک به تهاجم سوسک ها، می تواند بهترین نتیجه را برای شما در بر داشته باشد.

 

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید

 


سفارش سم از طریق: