ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


حقایق عجیب و باور نکردنی درباره سوسک

حقایق عجیب و باورنکردنی درباره سوسک ها

 

سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟

 

سوسک ها برای ما بسیار نفرت انگیزبوده و عامل انتقال بیماری های خطرناک بسیاری هستند. به دلایل بسیاری ما از سوسک ها نفرت داریم! با این حال، به اندازه کافی در مورد این حشرات کوچک و آلوده اطلاعات نداریم. بنابراین، در این مقاله که در مورد حقایق عجیب سوسک ها است، 30 واقعیت جالب در مورد سوسک ها را برای شما بیان می کنیم که مطمئناً شما از خواندن آن ها متعجب خواهید شد.

 

حقایق عجیب در مورد سوسک ها

 

تعداد گونه های سوسک

 

یک. به طور کلی حدود 4600 گونه سوسک در جهان وجود دارد، اما خوشبختانه تنها 30 گونه از این سوسک ها زیستگاه مشترکی با انسان ها دارند که از این 30 مورد تنها چهار مورد از آنها به عنوان آفت های خانگی مشهور هستند.

 

سوسک ها هم دوره های دایناسورها

 

دو. سوسک ها خود را با هر شرایطی به خوبی وفق می دهند و یکی از دلایلی که آن ها خیلی قبل تر از انسان ها بر روی زمین زندگی میکردند، همین است. همچنین خیلی قبل تر از دایناسورها بر روی زمین وجود داشتند. فرضیه جدید در مطالعات بر این باور است که، سوسک ها 359 میلیون سال پیش، در دوره کربنیفرنیز وجود داشتند.

 

سوسک های غول پیکر

 

سه. آیا شما از سوسک هایی که تقریباً 2.5 سانتیمتر هستند می ترسید؟ پس بهتر است گونه های دیگر سوسک ها را نبینید، زیرا بعضی از آن ها به 7 تا 10 سانتیمتر هم می رسند. نام بزرگترین سوسک مگالوبتالا لانگیپنیس است که اغلب در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شود و طول آن 10 سانتیمتر است که با احتساب بال های این سوسک، طول آن به 20 سانتیمتر هم می رسد.

 

همه چیز خوار بودن سوسک ها

 

چهار. یکی دیگر از دلایل سازگار بودن سوسک ها این است که آن ها می توانند در بسیاری از شرایط سخت زنده بمانند. سوسک ها برای زنده ماندن هر چیزی می خورند. آنها می توانند مواد معدنی، میوه، گوشت، حشرات دیگر و یا باقی مانده غذای ما را بخورند و این لیست همچنان ادامه دارد.

 

 

سوسکها، حشرات خونسرد

 

پنج. آنها حیواناتی خونسرد هستند. این بدان معناست که آنها می توانند میزان متابولیسم سلولی را به حداقل رسانده و از این رو می توانند بدون غذا حتی برای یک ماه زنده بمانند.

 

سوسک ها بدون سر زنده می مانند؟

 

شش. از حقایق عجیب در سوسک ها می توان به این موضوع اشاره کرد که سوسک ها می توانند حدود یک هفته بدون سر زندگی کنند. آنها حتی 40 دقیقه بدون نفس کشیدن و حدود 30 دقیقه نیززیر آب زنده بمانند.

 

هفت. چگونه سوسک ها بدون سر زنده می مانند؟ بعد از قطع سر یک سوسک، یک لخته خون جای گردن را می گیرد و از خونریزی جلوگیری می کند مغز سوسک مسئول تنفس نیست. خون نیز مسئول حمل اکسیژن در بدن سوسک ها نیست. بنابراین بدون سر مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید.

 

هشت. سوسک ها اندامی به نام اسپیراکل در بدن خود دارند. سوراخ های کوچکی در بدن آنها وجود دارد که تقریباً در هر بخش از بدن دیده می شوند. لوله های مارپیچ با استفاده از لوله هایی که به نای معروف هستند وظیفه ارسال مستقیم هوا به بافت ها را بر عهده دارند.

 

نه. سوسک ها در هر بخش از بدنشان غده های عصبی دارند. این غده ها از بافت های عصبی تشکیل شده اند و باعث عکس العمل سریع سوسک ها می شوند.

 

آیا سوسک ها بدون آب نیز زنده می مانند؟

 

ده. سوسک ها نمی توانند تشنه بمانند. اکثر سوسک ها از تشنگی می میرند. به طور کلی سوسک ها می توانند حداکثر حدود 2 هفته بدون آب زنده بمانند.

 

 

سرعت حرکت در سوسک ها

 

یازده. این حشرات کمی بعد از تولد، تبدیل به یک دونده سریع می شوند. نه فقط سوسک های بالغ بلکه سوسک های تازه متولد شده نیز با سرعت 4.8 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. اندامهای انتهایی بدن آن ها هنگام دویدن 27 بار در ثانیه حرکت می کند. این موضوع به همراه زوائد کوچک روی پای سوسک ها دلایلی است که باعث می شود سوسک ها بدون لغزش بر روی دیوار حرکت کنند.

 

انواع سوسک

 

دوازده. متداول ترین انواع سوسک ها، سوسک آلمانی، سوسک آمریکایی، سوسک استرالیایی و سوسک آسیایی است.

 

سیزده. زمان رشد یک سوسک آلمانی تازه متولد شده و تبدیل آن به یک سوسک بالغ حدود 123 روز  یا 4 ماه طول می کشد.

 

چهارده. سوسک های آمریکایی بیشتر به سمت نوشیدنی های الکلی جذب می شوند. دلیل آن وجود عصاره گیاه رازک و قند در ساختار آن است.

 

خوردن سوسک

 

پانزده. گرچه بیشتر ما از این حشره 6 پا نفرت داریم، اما افرادی هستند که عاشق خوردن سوسک هستند. این موضوع از حقایق عجیب سوسک ها نبوده و در واقع از عجایب انسان ها به شمار می رود. در چین، سوسک های کباب شده و یا سرخ شده در خیابان ها فروخته می شوند. همچنین قبایل دیگری نیز وجود دارند که سوسک می خورند. این موضوع از نظر بهداشتی مورد توجه پزشکان زیادی قرار گرفته است. پزشکان نسبت به خوردن حشرات به ویژه سوسک ها در رژیم غذایی هشدار می دهند.

 

سوسک های سرمادوست

 

شانزده. اگر به دنبال چیزی هستید که سوسک ها نتوانند آن را تحمل کنند، آن سرمای زیاد است. بله همانطور که گفته شد این حیوانات خونسرد هستند. بنابراین دمای آنها به دمای محیط بستگی دارد و اگر محیط اطراف خیلی سرد باشد، احتمال زنده ماندن سوسک ها خیلی کم است. اما یک نوع سوسک به نام سوسک ژاپنی وجود دارد که می تواند در دمای 8 درجه زیر صفر زنده بماند. آن ها به خواب زمستانی می روند و حتی اگر یخ بزنند هنگام بالا آمدن درجه حرارت به حالت عادی خود برمی گردند. سوسک ها موجوداتی هستند که میتوانند به راحتی بر روی یخ راه بروند.

 

 

جهش در سوسک ها

 

هفده. آیا می دانید برخی سوسک ها جهش پیدا کرده اند؟ منظور از سوسک جهش یافته، یک سوسک دو رگه نیست. اما یک گونه جدید سوسک وجود دارد که در سال 2009 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و بعد به آن لقب جهش یافته دادند. به این دلیل که این سوسک ها میتوانستند به خوبی بپرند. مطمئناً احساس خوبی به شما دست می دهد وقتی میبینید این سوسک ها جزو گونه های رایج خانگی نیستند.

 

سوسک ها عاشق لمس شدن هستند

 

هجده. سوسک ها تیگموتروپیک هستند. یعنی دوست دارند از همه طرف لمس شوند. آنها دوست دارند هر طرف بدنشان با چیزی محکم در تماس باشد. الان متوجه می شویم که چرا سوسک ها عاشق پنهان شدن در درز ها و شکاف های خانه هستند.

 

شرطی کردن سوسک ها

 

نوزده. یکی دیگر از حقایق عجیب در سوسکها این است که درست مثل سگ ها، آنها را نیز می توان شرطی کرد. دانشمندان طی تحقیقات مختلف خود روی سوسک ها دریافتند که آن ها را می توان مانند سگ ها شرطی کرد با این تفاوت که سوسک ها خیلی زود آن را فراموش می کنند و فقط برای مدت کوتاهی آن را به یاد می آورند. آن ها طی آزمایشات خود، سوسک ها را با بوی وانیل یا نعناع آشنا میکردند و بعد از گذشت چند ساعت، قابلیت تشخیص هر کدام از بوهای مشخص شده را داشتند.

 

تحمل بالای سوسک ها در برابر اشعه هسته ای

 

بیست. اینکه سوسک ها از انفجار هسته ای جان سالم به در می برند فقط یک شایعه است. اما آنها می توانند تابش اشعه هسته ای بیشتری را نسبت به ما تحمل کنند. در حالی که یک انسان به طور متوسط می تواند 800 واحد از تابش هسته ای را تحمل کند. سوسک ها می توانند تا ده برابر و حتی بیشتر در مقابل این تابش ها دوام بیاورند.

 

سوسک های فراموشکار

 

بیست و یک. سوسکها نمی توانند چیزهایی را به خاطر بسپارند و حتی خاطرات روز گذشته را صبح روز بعد به یاد نمی آورند. محققان این کار را بر روی سوسک ها با آموزش درک کردن بوی بد انجام دادند. این در حالی است که آنها فقط در هنگام ظهر یا شب یا موفق شدند آن بو را بیاد بیاورند. اما در روز بعدی آن را کاملا فراموش کرده بودند.

 

بیست و دو. سوسکها سالانه حدود 35 گرم متان تولید می کنند که این مقدار متان 43 برابر وزن خود سوسک است.

 

بیست و سه. احتمال این که شما یک سوسک یا حداقل قسمت هایی از آن را در طول عمر خود خورده باشید زیاد است. زیرا در موارد مختلفی نظیر انواع شکلات، پنیر،بیسکوئیت، کره بادام زمینی، پاپ کورن و بعضی از غذاهایی که در رستوران سفارش می دهیم قسمت هایی از بدن سوسک مشاهده و گزارش شده است.

 

برقراری ارتباط صوتی بین سوسک ها

 

بیست و چهار.  از دیگر حقایق عجیب سوسک ها برقراری ارتباط صوتی است. انواع مختلفی از سوسک مانند سوسک های ماداگاسکار وجود دارند که با استفاده از سیستم تنفسی شان با هم ارتباط صوتی برقرار می کنند. این سیستم برای برقراری ارتباط، مانند تارهای صوتی انسان عمل می کنند.

 

 

بیست و پنج. سوسک ها موجوداتی اجتماعی هستند. اگرچه ممکن است هیچ وقت، به صورت گروهی حرکت کردن سوسک ها را مشاهده نکنید، اما آن ها گاهی اوقات مکانی را انتخاب می کنند و تعداد زیادی از آن ها در یک جا تجمع می کنند. سوسک های آلمانی فرمان جمع شدن از خود ترشح می کنند که سایر هم نوعان را به خود جلب می کند.

 

بیست و شش. سوسک ها همیشه به دلیل گسترش بیماری ها و آسیب رساندن به انسان به عنوان موجودات مضر شناخته می شوند. اما سوسک ها برای زمین اقدامات مفیدی انجام می دهند. آنها در تجزیه مواد زائد و بازگرداندن مواد مغذی مورد نیاز به خاک کمک می کنند. همچنین سوسک ها غذایی برای سایر حیوانات کوچک مانند مارمولک ها و پرندگان هستند و از این طریق زنجیره غذایی را در حالت تناسب نگه می دارند.

 

بیست و هفت. نوعی سوسک زیبا وجود دارد که همه از دیدن آن لذت می برند. نام این نوع سوسک لوسیهومتیکا لاکی است. دلیل زیبایی این سوسک درخشان بودن آن است. این نوع سوسک ها دارای ماده ای هستند که در نور خورشید میدرخشد ولی این ماده سمی است. این خاصیت درخشندگی به عنوان مکانیسم دفاعی توسط سوسک استفاده می شود. این سوسک ها در جهان بسیار نادر هستند.

 

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: