ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


از چرخه زندگی سوسک چه می دانید؟

چرخه زندگی سوسک

چرخه زندگی سوسک

 

سوسک های داخل خانه می توانند برخی از مشکلات جدی را ایجاد کنند. آنها به سرعت تولیدمثل می کنند و جمعیت آنها به زودی می تواند از کنترل خارج شوند. هر چه بیشتر درباره چرخه زندگی سوسک ها بدانیم، این مسئله که چرا این موجودات میلیونها سال در کره زمین زنده مانده اند روشن تر خواهد شد.

 

چرخه زندگی سوسک و هر چه باید در مورد آن بدانید

 

در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می پردازیم

 

یک. مراحل چرخه زندگی سوسک چیست؟

 

دو. تولیدمثل سوسک چگونه است؟

 

سه. سوسک ها چقدر عمر می کنند؟

 

مراحل چرخه زندگی سوسک چیست؟

 

چرخه زندگی از وقتی شروع می شود که سوسک ماده، تخم های خود را می گذارد. تعداد تخم هایی که سوسک ها تولید می کنند، بسته به گونه آنها متفاوت است. با وجود این، صرف نظر از گونه آنها، هر سوسک برای رسیدن به مرحله بزرگسالی سه مرحله را می گذراند. این مراحل شامل مراحل زیر هستند.

 

تخم

 

حدود هفت تا ده روز پس از جفتگیری، سوسک ماده یک کپسول تولید می کند. این کپسول، کیس هایی است که او برای حمل و محافظت از تخم هایش استفاده می کند. این کپسول به نام اوتکا شناخته شده است و یک پوسته سخت است که از ترشحات غدد سوسک ماده ساخته شده است. تخم های سوسک به شکل کلیه مانند یا کیس های شکل هستند. رنگ و اندازه این کپسول نیز برای هر گونه متفاوت است.

 

هر اوتکا بین 10 تا 50 تخم خواهد داشت در طول زندگی، سوسک های ماده، اوتکا های زیادی تولید می شود. هنگامی که سوسک ماده آماده تخمریزی است، مکانی امن برای پنهان کردن آنها پیدا می کند. او به دنبال یک منطقه تاریک و گرم و مرطوب و نزدیک به یک منبع غذایی است تا از وجود یک محیط ایده آل برای نوزادان تازه از تخم در آمده اطمینان یابد. برخی از گونه های سوسک نیز تمام مدت تخم های خود را نگه میدارند.

 

دوره نگهداری تخمها بستگی به نوع گونه ها و شرایط دارد و به طور معمول 24 تا 60 روز طول خواهد کشید تا تخمها به دنیا بیایند. اما گاهی اوقات این مدت می تواند بسیار طولانی تر باشد.

 

نمف ها

 

هنگامی که نوزادان سر از تخم ها بیرون می آورند، سوسک های نابالغی به نام نمف پدیدار می شوند. نمف ها فقط در صورت ایده آل بودن شرایط بیرونی، سر از تخم بیرون می آورند. آنها قبل از به دنیا آمدن، منتظر دمای مناسب خواهند ماند.

 

هنگامی که نمف ها به دنیا می آیند، معمولاً سفید رنگ هستند اندکی پس از آن، با شروع سفت شدن اسکلت بیرونی، آنها قهوه ای رنگ می شوند. طی این روند، آنها مانند سوسک های بالغ کوچکی به نظر می رسند که بال ندارند. قبل از اینکه یک نمف بالغ شود، چندین بار اسکلت بیرونی آن ریخته می شود هر بار که نمف های در حال رشد، پوست اندازی می کنند رنگشان روشنتر و وزنشان سبکتر شده و نرم می شوند. سپس بدنشان دوباره احیا می شود و رنگشان تیره می شود دوره بین هر پوست اندازی را اینستار می گویند.

 

 

با هر بار پوست ریزی، نمف ها بیشتر شبیه به سوسک بالغ می شوند. مدت زمان انجام این فرایند، بسته به گونه سوسک، متفاوت است نمف ها می توانند بین 5 تا 15 بار پوست ریزی کنند. برخی از مراحل، طی چند هفته تکمیل می شوند و برخی دیگر خیلی بیشتر طول می کشد.

 

سوسک بالغ

 

بعد از آخرین پوست اندازی، سوسک ها به شکل بالغ خود تبدیل می شوند. بال ها رشد می کنند و سیستم تولید مثلی آنها کاملاً کاربردی می شود. در شرایط مساعد و غذای کافی، سوسک بالغ ماده، به سرعت شروع به تولید تخم و افزایش جمعیت خواهد کرد. در شرایط نامساعدی همچون هوای سرد، این روند، آهسته تر خواهد بود.

 

سوسک ها چگونه تولیدمثل می کنند؟

 

سوسک ماده برای تولیدمثل نیاز به جذب سوسک نر برای بارور کردن تخم هایش دارد. برای این کار، سوسک ماده، فرومون آزاد می کند. این فرومون می تواند چند سوسک نر را جذب کند که این سوسک های نر برای جفت گیری با سوسک ماده، با رقیبان خود خواهند جنگید. پیروز این مبارزه، با سوسک ماده جفت گیری کرده و تخم های او را بارور می نماید. برخی از سوسک های ماده در طول عمر خود فقط به یک بار جفت گیری نیاز دارند و سپس اسپرم ها را به منظور استفاده در تخم گذاری های بعدی، ذخیره می کنند برخی دیگر نیز، دفعات بیشتری جفت گیری می کنند؛ زیرا ذخیره اسپرم آنها به اتمام می رسد.

 

زمانی که فرایند جفت گیری به پایان می رسد و سوسک ماده، اسپرم ها را دریافت می کند، در این مرحله، روش های تولید مثلی می تواند متفاوت باشد ماده ها، بسته به گونه ای که دارند، تخم خود را به یکی از این سه روش تولید می کنند.

 

تخم گذار

 

بیشتر گونه های سوسک ها تخم گذار هستند. بدین معنی که ماده ها نوزادان خود را در پوشش تخم و بیرون از بدن خود رشد می دهند. سوسک ماده بالغ، اوتکا را که به قسمت شکمی آنها متصل است با خود حمل می کند، تا قبل از هچ شدن تخم ها، یک مکان مناسب برای مخفی شدن بیایند. جنس ماده در برخی گونه ها، اوتکا را با ترشحات بزاق خود به سطوح می چسباند.

 

برخی از گونه ها، در طی 24 ساعت پس از تشکیل اوتکا، تخم گذاری می کنند. در حالی که بقیه سوسک ها، اوتکا را تا زمانی که آماده هچ شدن باشد متصل به خودشان نگه می دارند. اوتکا باید همیشه مرطوب بماند تا نمف ها رشد کنند. گونه هایی که اوتکا را قبل از هچ شدن، از بدن خود خارج می کنند کمتر به مراقبت از نمف های هچ شده خود تمایل دارند.

 

تخم گذار زنده زا

 

سوسک هایی که زنده زا هستند تخم را درون بدن خود نگه می دارند. هنگامی که آنها آماده تخمگذاری هستند، سوسک ماده، نمفهای زنده را به دنیا می آورد. سوسک های در حال رشد در اوتکا، همانند انواع سوسک های تخمگذار از محتویات داخل تخم تغذیه می کنند.

 

 

بچه زا

 

نوع سوم و نادر ترین مورد در خانواده سوسک ها، بچه زاها هستند. اینگونه سوسک های ماده همانند بیشتر پستانداران، تخم ها را درون اوتکا درون رحم خود نگه می دارند این نوزادان در رحم مادر رشد کرده و در مایعات داخل رحم زنده می مانند. سوسک های ماده اینگونه ها به احتمال زیاد نوزادی را که متولد می شود، پرورش می دهند.

 

سوسکها چقدر عمر می کنند؟

 

طول عمر یک سوسک بستگی به نوع گونه آن دارد. سه نوع زیر، آنهایی هستند که احتمالاً در خانه های مان پیدا خواهیم کرد.

 

سوسک آمریکایی

 

با وجود شرایط مناسب، این سوسک ها می توانند مدت زمان قابل توجهی را زنده بمانند. سوسک های آمریکایی بزرگترین گونه ای است که به خانه های ما حمله می کند. نرها حدود یک سال زندگی می کنند. طول عمر ماده ها بیشتر است و ممکن است تا 700 روز و یا بیشتر زندگی کنند. آنها با سرعت کمتری نسبت به برخی از گونه های دیگر تولید مثل می کنند، اما با طول عمر بیشتر خود، آن را جبران می کنند.

 

سوسک شرقی

 

سوسک های شرقی به خوبی خود را با زندگی در آب و هوای سرد تطبیق داده اند. برای این که ماده ها کپسول تخم های خود را تولید کنند، دما باید بیش از 15 درجه سلسیوس باشد. ماده های این گونه، بیشتر از همتای نر خود زندگی می کند و می تواند حدود 180 روز زنده بماند. نرها فقط تا 160 روز زندگی می کنند.

 

 

سوسک آلمانی

 

سوسک های آلمانی گونه هایی هستند که با سریعترین سرعت، تولید مثل می کنند. هر یک از کپسول ها تا 50 تخم دارد و ماده ها در طول زندگی خود چندین کپسول تولید می کنند. یک ماده می تواند تا 35000 تخم در طول عمر کوتاه خود تولید کند. اگرچه آنها می توانند به سرعت تولید مثل کنند ولی طول عمر آنها کوتاه است. هر دو جنس نر و ماده فقط تا حدود 200 روز زنده می مانند.

 

سوسک ها بیش از 320 میلیون سال بر روی زمین زنده مانده اند. پرواضح است که چرخه زندگی سوسک ها.یک چرخه بسیار موفق است که نقش مهمی در توانایی آنها برای زنده ماندن در طول هزاران سال داشته است. گفته می شود که بیش از 4000 گونه سوسک وجود دارد، اگرچه فقط حدود 30 گونه از این گونه ها برای انسان مشکل زا هستند.

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: