ریشه کنی سوسک ها تخصص ماست


سوسک ها چگونه تخم گذاری می کنند؟

سوسک ها چگونه تخم گذاری می کنند؟

سوسک ها چند وقت یکبار تخم می گذارند؟

 

دیدن یک سوسک و یا تخم سوسک روی پیشخوان آشپزخانه، می‌تواند یکی از بدترین صحنه هایی باشد که هر فرد ممکن است با آن مواجه شود. هر چند کشتن یک سوسک کوچک به کمک روزنامه لوله شده، کار آسانی به نظر می رسد، اما نباید این نشانه را نادیده گرفت. زیراعموماً وجود یک سوسک کوچک، خبر از حضور تعداد بیشتری از سوسک ها در خانه، دارد. یعنی ممکن است یک آلودگی همه‌جانبه قبلاً در منزل شما رخ داده باشد و شما از آن بی خبر باشید.

 

پس اگر حتی یک سوسک در خانه دیدید هرچه زودتر به این مساله رسیدگی کرده و آن را به زمان دیگری موکول نکنید. سرعت رشد و تکثیر سوسک ها به حدی بالاست که حتی کوچکترین تأخیر، موجب افزایش چند برابری جمعیت سوسکها می شود.

 

تولید مثل سریع و باورنکردنی سوسک ها

 

سرعت زیاد چرخه تولیدمثل سوسک ها سبب شده، تعداد کمی سوسک در مدت زمانی بسیار کوتاه، رشد‌کرده و تبدیل به لشکری عظیم شوند. انجام برخی کارهای خاص مانند تمیز نگه داشتن فضای خانه و دفع مناسب کیسه‌های زباله، می‌تواند به پیشگیری از ورود این آفات به خانه در وهله اول جلوگیری کند. اما در صورتی که با آلودگی سوسک مواجه شده اید، بهترین راه خلاصی از شر آن ها این است که تخم های سوسک را پیدا کرده و از بین ببرید. در غیر این صورت هر چقدر سوسک بکشید باز تعداد بیشتری از آن ها از تخم خارج می شوند و فرآیند طاقت فرسای کشتن سوسک ها تا ابد ادامه می یابد.

 

چطور تخم سوسک ها را پیدا کنیم؟

 

آیا راهی برای یافتن تخم سوسک وجود دارد؟ در کجا می توانیم تخم‌‌ های سوسک‌ را پیدا کنیم؟ تخم‌ های سوسک‌ مانند خود سوسک ها نیستند که شب ها در خانه پرسه بزنند، بنابراین برای یافتن تخم‌ سوسک‌ باید بدانید در کجا به دنبالشان بگردید. قبل از بررسی نقاطی که می توان در آن ها تخم سوسک یافت، گفتن این نکته ضروری است که یافتن تخم‌ برخی گونه های سوسک‌، غیر ممکن است.

 

 

سوسک آلمانی

 

سوسک هایی نظیر سوسک آلمانی کپسول حاوی نوزادان خود را تا لحظه تولد آن ها در درون شکم خود حمل می کنند. برخی دیگر کپسول تخم‌ را تنها به مدت چند ساعت تا چند روز حمل می کنند، سپس آن را در مکانی امن پنهان می‌کنند. این امر بسته به نوع سوسک که شما با آن سر و کار دارید متغیر است.

 

سوسک آمریکایی

 

سوسک آمریکایی یکی از انواع سوسک هایی است که تخم ها را برای مدتی کوتاه حمل و سپس آن را در مکانی، پنهان می نماید. سوسک‌ شرقی نیز مانند سوسک آمریکایی است، بعد از چند ساعت حمل کردن تخم، آن را مخفی می‌کند. سوسک آلمانی کپسول تخم‌ را تا زمانی که چند ساعت به خروج نوزادان از تخم باقی مانده، حمل می کند. سپس آن را در یک مکان امن رها می کند. این امر پیدا کردن تخم‌ سوسک‌ آلمانی را بسیار دشوارتر می کند، زیرا تخم های سوسک آلمانی دائماً در حال جابجایی از مکانی به مکان دیگر هستند.

 

سوسک قهوه ای نواری

 

سوسک‌ قهوه‌ای‌ نواری نیز، کپسول تخم خود را در جایی امن قرار می دهد، اما نکته ای که این سوسک را از سوسک آمریکایی و سوسک شرقی متمایز می کند این است که، این گونه تخم‌ خود را کمی بیشتر از دو گونه دیگر حمل می‌کند. سوسک‌ های قهوه ای‌ نواری کار حمل تخم ها را تا چند روز قبل از هچ شدن، ادامه می دهند.

 

مخفیگاه های امن تخم سوسک، کجا هستند؟

 

اکنون با این سوال مواجه می شویم که چطور می توان مخفیگاه تخم های سوسک ها را در خانه پیدا کنیم؟ اصلاً سوسک ها چطور تشخیص می دهند که مکانی برای قرار دادن تخم هایشان امن است یا خیر؟

 

اگر بخواهیم صادق باشیم، تعیین دقیق مکان تخم سوسک، غیر ممکن است. زیرا هیچ کس نمی‌داند وقتی که سوسک ‌ها تصمیم می‌گیرند تخم های خود را در مکانی رها کنند، در ذهنشان چه اتفاقی می‌افتد. با این حال، از طریق حدس و گمان بر پایه شناختی که از سوسک ها داریم تا حد زیادی می توانیم به مکان های اختفای تخم سوسک پی ببریم.

 

از جمله اطلاعات مفیدی که از سوسک ها داریم این است که می‌دانیم این حشرات بیشتر کجا پنهان می شوند و چه محیطی را ترجیح می‌دهند؟ همچنین از مکان‌هایی که تخم سوسک با تعداد بالا و به طور مرتب درآن یافت می شود، اطلاع داریم. استفاده از این اطلاعات، شانس ما را در یافتن مکان پنهان تخم های سوسک در خانه، افزایش می‌ دهد. پس توصیه می کنم با خواندن این مقاله شما هم شانس خود را برای یافتن تخم‌ های سوسک‌، افزایش دهید.

 

نحوه شناسایی انواع  تخم‌ ها در سوسک

 

سوسک آلمانی

 

از ۳۵۰۰ نوع سوسک که در سراسر جهان وجود دارند، تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ نوع از آن‌ها آفت خانگی هستند. سوسک‌های آلمانی رایج‌ترین نوع سوسک هستند که در خانه ها و آپارتمان ها همچنین در ساختمان‌های اداری و رستوران‌ها، زندگی می‌کنند. سوسک‌های آلمانی قادرند در هر مکانی که انسان‌ها زمان زیادی را در آن می گذرانند، زندگی کنند. اغلب در چنین محیط هایی، گرما، رطوبت و غذای مورد نیاز برای رشد این سوسک ها، فراهم است.

 

سوسک‌های آلمانی با اندازه و رنگ خاص خود از سوسک آمریکایی قابل‌تشخیص هستند و همین مساله در مورد تخم‌های آن‌ها نیز صادق است. سوسک‌های آلمانی بالغ، خیلی کوچک‌تر از سوسک آمریکایی بالغ هستند. اندازه سوسک آلمانی بالغ، در حدود یک و نیم سانتی متر است و به رنگ برنزه تا قهوه‌ای روشن، دیده می شود. آن‌ها دو نوار تیره دارند که از پشت سر تا انتهای بدنشان کشیده شده است. مانند سایر انواع سوسک، سوسک های آلمانی نیز بال‌های کاملی دارند، اما برخلاف بسیاری از انواع سوسک، سوسک‌ های آلمانی نمی‌توانند پرواز کنند.

 

تخم سوسک آلمانی

 

به همین ترتیب، تخم‌‌ سوسک‌ آلمانی نیز از تخم‌‌های سایر سوسک ها قابل‌تشخیص است. همه سوسک ها در پوسته کوچک و محکمی به نام اوتکا، تخم‌گذاری می‌کنند. پوسته تخم‌ سوسک‌ آلمانی کوچک‌تر، باریک‌تر و از نظر رنگ، روشن تر از تخم سوسک آمریکایی است و معمولاً حدود نیم سانتیمتر طول دارد. در هر کپسول تخم سوسک آلمانی، معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ عدد نمف سوسک وجود دارد.

 

 

سوسک‌های آلمانی نیز مانند سایر سوسک‌های خانگی همه چیز خوار هستند. یعنی می‌توانند از غذای انسان و حیوانات خانگی،  پس ماند مواد غذایی، کتاب‌ها، جعبه‌های مقوایی، چسب، پارچه و دیگر مواد طبیعی که برای انسان خوراکی نیستند، تغذیه کنند.

 

اغلب سوسک ها در هر جا که لانه دارند، تخم‌ گذاری هم میکنند. مثلاً در جاهایی مانند قفسه‌های آشپزخانه، زیر یخچال یا اجاق، در کابینت های زیر روشویی، یا در ترک‌های ریز کف زمین و یا اطراف قرنیزها میتوانید تخم‌ های آنها را پیدا کنید. تخم‌ سوسک‌ آلمانی را حتی می توان در میان لباس های تمیز تا شده داخل کمدیافت.

 

سوسک آمریکایی

 

تخم‌ سوسک‌  آمریکایی با تخم سوسک آلمانی متفاوت است. سوسک آمریکایی بسیار بزرگتر از سوسک آلمانی است. سوسک‌های آمریکایی یکی دیگر از آفات رایج هستند که در خانه‌ها، رستوران‌ها، ادارات و ساختمان‌های دیگری که انسان‌ها در آن سکونت دارند، زندگی می‌کنند. سوسک های آمریکایی می‌توانند در فضای باز هم زندگی کنند. با این حال، زندگی در داخل خانه را ترجیح می دهند. زیرا در خانه امکان دسترسی آسان به غذا، آب و سرپناه، فراهم است. به خصوص ماه های سرد سال که شرایط جوی نامساعد است، این سوسک ها در جستجوی شرایط بهتر روانه خانه ها می شوند.

 

سوسک‌های آمریکایی رنگ قهوه ای متوسط تا قهوه‌ای تیره و یا قهوه‌ای مایل به قرمز دارند. آن‌ها می‌توانند تا طول پنج و عرض 1.5 سانتیمتر رشد کنند. متاسفانه این سوسک ها دارای قابلیت پرواز هستند.

 

این سوسک ها همچنین می‌توانند به سرعت بدوند، که باعث می‌شود دیدن سوسک آمریکایی یک اتفاق وحشتناک قلمداد شود. مخصوصاً اگر آنقدر بدشانس باشید که یک سوسک پرنده به سمت شما بیاید یا به روی بدنتان بنشیند.

 

تخم سوسک آمریکایی

 

یک تخم‌ سوسک‌ آمریکایی بلندتر، پهن تر و تیره تر از تخم‌ سوسک‌ های آلمانی است. تخم‌ سوسک‌ آمریکایی حدود یک سانتیمتر طول دارد. تخم های سوسک آمریکایی بلافاصله پس از خروج از بدن سوسک ماده، رنگ قهوه ای متوسط دارند. پس از چند روز، تخم‌ ها تیره شده و تقریباً به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دیده می شوند. هر یک از کپسول های تخم ‌سوسک‌ آمریکایی حاوی حدود 16 تا 18 نمف سوسک‌ می باشد.

 

زمان تخم‌ گذاری سوسک‌ ها

 

سوسک‌های آلمانی ماده، هر شش هفته یکبار تخم می‌گذارند و حدود چهار هفته طول می‌کشد تا نمف از تخم‌ بیرون بیاید. بیشتر سوسک‌های آلمانی ماده بین چهار تا هشت بار در طول عمرشان تخم ریزی می کنند. با توجه به این که هر تخم‌ حاوی 50 نمف است، یک سوسک آلمانی ماده می‌تواند مسئول تولید صدها سوسک باشد.

 

بعد از تخم گذاری یک سوسک آمریکایی ماده، حدود هشت هفته طول می‌کشد تا تخم‌هایش تبدیل به نمف سوسک شوند. سوسک آمریکایی در طول عمرشان بیشتر از ۱۲ بار تخم گذاری میکنند. پس این سوسک ها عمر طولانی تری نسبت به همتایان آلمانی خود دارند. از این رو، سوسک‌های آمریکایی ماده می‌توانند در یک سال، صدها سوسک متولد کنند که هر کدام از آن‌ها در شرایط بهینه ممکن است سه‌تا چهار سال زندگی کنند.

 

اندازه تخم‌های سوسک

 

افرادی که از دیدن تخم‌ سوسک‌ تعجب می‌کنند، در واقع از اندازه کپسول و تعداد نمف هایی که در درون آن جای گرفته متعجب می شوند. طول تخم‌سوسک آلمانی به طور معمول در حدود نیم سانتیمتر و عرضش کم‌تر از نصف آن است. در حالی که در سوسک‌های آمریکایی، طول تخم ها 1.27 سانتیمتر و عرضشان به 0.6 سانتیمتر میرسد. اندازه تخم‌ سوسک‌، متناسب با خود سوسک است. سوسک‌ های آلمانی از سوسک آمریکایی کوچک‌تر هستند، بنابراین تخم‌ آن‌ها نیز کوچک‌تر است.

 

دیدن تخم سوسک در خانه

 

دیدن تخم سوسک یکی از علائم رایج وجود آلودگی سوسک در خانه است. اگر در خانه خود تخم سوسک پیدا کردید، چه در آشپزخانه، انبار، حمام، قفسه‌های کمد یا هر جای دیگر، نشانه این است که تعدادی سوسک در همان نزدیکی در حال لانه سازی هستند. علاوه بر مشاهده تخم‌ سوسک، در اینجا نشانه‌های دیگر هجوم سوسک آلمانی یا آمریکایی آورده شده است.

 

 

دیگر نشانه های وجود سوسک در خانه

 

دیدن سوسک زنده یا مرده، مدفوع سوسک که مانند لکه های کوچک قهوه ای تیره یا سیاه در قفسه ها، دیوارها و سایر سطوح دیده می شود نیز از دیگر نشانه های وجود سوسک در خانه هستند. بوی نامطبوع غیر معمول می تواند از سوسک‌ها، تخم‌ و مدفوع آن‌ها ساطع شده باشد. اگر در قسمتی از خانه که در آن سوسک، تخم‌ سوسک و یا علائم دیگر فعالیت سوسک دیده می‌شود، بوی بدی حس می کنید، این بو می‌تواند نشانه وجود لانه سوسک در همان نزدیکی باشد.

 

هر یک از علایم فوق می‌تواند دلیل بر وجود آلودگی سوسک باشد. معمولاً تهاجم سوسک ها به یکی از دو گونه آلمانی یا آمریکایی ارتباط دارد. در هر صورت همه انواع سوسک ها می‌توانند باکتری‌ها را منتقل کنند و بیماری‌ها را گسترش دهند. علاوه بر این، اغلب افراد با دیدن سوسک ها دچار ترس و وحشت میشوند و روبرو شدن با سوسک ها برایشان منزجر کننده است.

 

پس اگر حدس می‌زنید که مشکل سوسک دارید، هر چه سریعتر با استفاده از سم سوسک کش قوی کاکروچ، این مشکل بزرگ را ریشه کن کنید. علاوه بر استفاده از محصولات که سوسک را می‌کشند، تمیزی خانه خود رادر اولویت قرار دهید، به خصوص در امان نگه داشتن مناطق پرخطری مانند آشپزخانه و اتاق غذاخوری، از شر سوسکها کار بسیار سختی است.

سم سوسک کش ریپلزال

فروش سم سوسک - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: